Kulcs a genomikai kutatásokhoz

2017, május 8 - 11:48
A modern genetikai felfedező alapkutatásokhoz nyújt segítséget a Debreceni Egyetem Lendület kutatócsoportjának módszertani tanulmánya, amelyet a rangos tudományos szaklapban, a Genome Researchben publikáltak.

- A tudományos publikáció fókuszában a genomika, vagyis a modern genetika alapját képező és szerte a világban alkalmazott térképezési módszer áll. Ezzel a metodikával a kromoszómák mentén bizonyos orvosi, biológia vagy evolúciós szempontból érdekes, illetve fontos eseményeket lehet feltérképezni – magyarázza Székvölgyi Lóránt, a Debreceni Egyetem Általános Orvostudományi Kar Biokémiai és Molekuláris Biológiai Intézet adjunktusa.

A szakember által vezetett MTA-DE Lendület Genomszerkezet és Rekombináció Kutatócsoport megfigyeléseinek középpontjában az úgynevezett R-hurkok álltak. A kromoszómákban lévő különleges DNS-szerkezetek bizonyos betegségek esetén felhalmozódnak a kromoszómák mentén, ez pedig DNS-károsodást és a genom instabilitását okozza. A kutatócsoport vezetője fontosnak tartja ezeknek a feltérképezését, egyebek mellett a mutációk, vagy a DNS-törések kialakulásának megértése miatt.

- Tanulmányunkban az R-hurkok kapcsán mutattuk be, hogy az alapkutatásokban használt genomikai térképezési módszernek milyen buktatói és előnyei vannak. Egy nagyon alapos és mély analízist készítettünk. Az átfogó elemzés eredményei alapján pedig tettünk egy ajánlást, hogy miként kell a módszert úgy használni, hogy azt a tudósok a felfedező alapkutatásokban a legpontosabban tudják alkalmazni – részletezi Székvölgyi Lóránt, aki úgy látja, hogy a genetika és a genomika területén kiemelkedő jelentőségűnek számító Genome Researchben megjelent tudományos leírás kiválóan alkalmas arra, hogy a Debreceni Egyetemre nemzetközi szinten is odafigyeljenek.

A tízfős kutatócsoport tagjai mindannyian az egyetem Általános Orvostudományi Karának szakemberei. Metodikai elemzésük kulcsot ad a genomikában elterjedt térképezési módszerek pontosabb és eredményesebb alkalmazásához. Az adjunktus szerint kutatásukból a gyakorlati jelentőségen túl, messzemenő elméleti következtetéseket is le lehet vonni, amelyek érintik például a térbeli genomszerkezet vizsgálatával kapcsolatos kérdéseket, vagy az evolúciós homológia keresés metodikáit is.

Sajtóiroda-MM